Rozmowa z Agnieszką Tylek z Albi Polska

Firma Albi Polska jest oddziałem czeskiej firmy ALBI Česká republika a.s. za którą stoi w 100% czeski kapitał. Albi Česká republika a.s. powstała w 1991 roku i jest jednym z największych krajowych producentów kartek z życzeniami, prezentów, opakowań ozdobnych oraz gier planszowych. W 1996 roku Albi otworzyła swoją filię na Słowacji a w 2005 roku również w Polsce. Firma przekształca się i nadal roz   wijam a w tym roku po raz pierwszy pojawi się ze swoją ofertą na targach Kids Trade Show.

Kids Trade Show: Co Państwa zainspirowało do otworzenia firmy właśnie w branży dziecięcej?

Albi: Firma Albi została założona w Czechach 28 lat temu. Obecnie firma ma trzy oddziały, w Czechach, na Słowacji i w Polsce. Handel rozpoczął się od kartek upominkowych na różne okazje. Z czasem do kartek dołączyły gadżety, spersonalizowane upominki z dedykacjami, opakowania prezentowe, kalendarze i gry. Nasza firma nie jest więc firmą ograniczającą się do branży dziecięcej. W swojej ofercie mamy produkty dla każdego. Niemniej oferta naszych produktów kierowanych do dzieci stale się poszerza. Z sukcesami rozwijamy segment zabawek i gier edukacyjnych.

Kids Trade Show: Jak wspominacie początki rozwoju firmy, jak z perspektywy czasu oceniacie swoją strategię?

Albi: Hasło, które nam towarzyszyło od początku działalności, czyli od lat 90-tych to „Mały prezent, wielka radość”. Hasło to było i jest mottem firmy w trzech krajach. Szeroka oferta upominków i różnych okazjonalnych gadżetów była ważnym filarem działalności. Tuż obok upominków i gadżetów „impulsowych” zaczynał rozwijać się dział gier dla dzieci i dorosłych. I właśnie wielki sukces i renesans planszówek utwierdził nas w przekonaniu, że branża dziecięca i rozwijanie właśnie tego pionu w firmie to przyszłość. Coraz więcej rodziców sięga po gry w zabawach z dziećmi, a także coraz więcej pedagogów wykorzystuje gry „bez prądu” w edukacji i w pracy z młodzieżą.

Kids Trade Show: Branża dziecięca dzisiaj to ogromna konkurencja. Na rynku wciąż powstają nowe marki. Jakie macie plany na dalszy rozwój Albi, czym chcecie się wyróżnić?

Albi: Polski oddział Albi ma wiele do zrobienia na polskim rynku zabawek. Przede wszystkim stawiamy na rozwój naszych koncepcji edukacyjnych. W 2017 roku z sukcesem wprowadziliśmy na rynek projekt Czytaj z Albikiem. To połączenie nowoczesnej technologii i tradycyjnej książki. Albik to elektroniczne mówiące pióro, które potrafi nie tylko czytać wiadomości zawarte w książkach, ale także zadaje pytania, sprawdza wiedzę oraz można z niego usłyszeć odgłosy zwierząt, dialogi i piosenki. Czytanie z Albikiem dla dzieci to świetna zabawa i nauka. Ten produkt ma ogromny potencjał. Stawiamy na rozwój koncepcji i poszerzenie biblioteki książek, z którymi pióro jest kompatybilne. Na ten moment mamy 10 tytułów. W opracowaniu ilustratorskim i autorskim są kolejne.

Bez wątpienia dalej będziemy się rozwijać jako producent gier dla dzieci i dorosłych. Jednak nie stawiamy tu na ilość tytułów, lecz na jakość. Chcemy by Albi kojarzyło się z dobrymi, sprawdzonym planszówkami, a nie przypadkowymi tytułami. Gry ukazujące się pod naszym szyldem zawsze są starannie wydawane, sprawdzane pod kątem merytorycznym i edytorskim. W tym roku czeka nas wielki test. Wydajemy bowiem największa grę planszową świata - Gloomhaven. Oczekiwania naszych fanów są ogromne, a my dokładamy wszelkich starań, aby ich nie zawieść.

Jesteśmy przekonani, że nasze produkty, między innymi seria BrainBox i książki Czytaj z Albikiem są doskonałymi pomocami dydaktycznymi. Mogą pomóc nauczycielom w przekazywaniu wiedzy, dlatego chcemy dotrzeć do pedagogów ze swoją ofertą i spopularyzować wśród nich nasze gry i zabawki.

Kids Trade Show: Jak uważacie Państwo, co w segmencie dziecięcym jest teraz "modne", jak dostosowujecie się do ciągle zmieniających trendów? Czy dostrzegacie Państwo transformację w branży przez ostatnie lata?

Albi: Rzeczywiście można zaobserwować w branży chwilowe trendy, które dość szybko przemijają. Najczęściej wiążą się one z pojawieniem nowej bajki lub bohatera. Istnieją w dziecięcej wyobraźni przez moment, dopóki nie pojawią się następne. Ta przemijalność jest widoczna szczególnie w zabawkach kolekcjonerskich.

Niewątpliwie wielką popularnością cieszą się wszelkie zabawki sensoryczne. Zmysły dzieci nie lubią monotonii, lubią być stymulowane poprzez różne faktury i konsystencje, stąd wielki sukces wszystkich zabawek typu „gluty”. Czasem tak jest, że to dzieci wyznaczają trendy w branży. A my jako producenci staramy się zaspokoić ich potrzeby.

W segmencie zabawek dla dzieci funkcjonują także produkty, które są modne zawsze i zawsze jest na nie popyt. Można to zaobserwować zwłaszcza wśród gier. Są takie tytuły, od których się zaczyna przygodę z planszówkami i są one takim „must have” w kolekcji każdego gracza. To są szachy, jenga, chińczyk czy tangram. Proste i wszystkim znane zasady sprawiają, że te gry nigdy nie wychodzą z mody.

Wśród rodziców umacnia się trend na kupowanie zabawek, które potrafią czegoś nauczyć dziecko, przygotować do szkoły, rozwinąć umiejętności czytania, spostrzegawczości i pozwolą na przyswojenie zasad współudziału i rywalizacji. I to jest właśnie trend, za którym staramy się w branży podążać. Takim wyróżniającym się produktem w naszej ofercie jest seria gier BrainBox, ćwicząca u najmłodszych umiejętność spostrzegawczości i zapamiętywania.

My uważamy, że walory edukacyjne i solidne wykonanie sprawiają, ze produkt może bronić się sam. Przede wszystkim stawiamy na produkty, które niosą ze sobą walory edukacyjne.

Nie da się nie zauważyć zmian w branży dziecięcej. Na pierwszy plan wychodzi jej ogromny rozwój, coraz większe obroty i większa ilość podmiotów ją tworzących. Przybywa także coraz więcej eventów branżowych i wydarzeń, na których promuje się marki i produkty. Na całe szczęście w ostatnich latach zaczęto odchodzić od szerokiej dystrybucji niskich jakościowo chińskich zabawek. Istnieje wśród nabywców coraz większa świadomość, coraz ważniejsze są dla rodziców międzynarodowe certyfikaty bezpieczeństwa i jakości. W branży jest ogromna konkurencja. Producenci prześcigają się pomysłowością i jakością produktów, a także środkami dotarcia do klientów. Mam tu na myśli ogromnie ekspansywny rozwój reklamy ukierunkowanej dla dzieci. Należałyby zastanowić się nad etycznością niektórych posunięć producentów w tym temacie. Myślę, że ta część pytania to temat na oddzielny wywiad, bo o przeobrażeniach branży w ostatniej dekadzie naprawdę można by wiele powiedzieć.

 

Kids Trade Show: Marka Albi powstała Czechach, obecnie działacie na kilku rynkach zagranicznych oraz polskim. Jakie widzicie różnice pomiędzy branżą dziecięcą w Polsce a za granicą?

Albi: Rynki wszędzie zaczynają wyglądać podobnie. Wszyscy producenci liczą się ze ogólnoświatowymi trendami, które w wyniku globalizacji przybrały na sile. Większość z nas inspiracje czerpie z wielkiego wydarzenia branżowego jakim są Targi w Norymberdze. Dlatego później w Lizbonie i Krakowie w sklepie dla dzieci spotykamy te same zabawki. Z pewnością występują różnice, jednak są coraz mniej zarysowane. Wiele marek zabawkarskich ma zasięg globalny. Internet upowszechnia pewne trendy. Z pewnością kraje, które zabawki i produkty dla dzieci mają obłożone niższymi podatkami, mogą odnotowywać jeszcze większy popyt.

Kids Trade Show: To Państwa debiut na targach Kids Trade Show. Czym się Państwo kierujecie decydując się na udział w naszym wydarzeniu?

Albi: Przede wszystkim ciekawością. Bierzemy udział w tych targach po raz pierwszy. Jest to dla nas ważne wydarzenie, na którym mamy szansę poznać wielu partnerów i ugruntować istniejące już kontakty.

Kids Trade Show: Czym chcecie przykuć uwagę odwiedzających?

Albi: Chcemy, aby nasze stoisko było atrakcyjne dla zwiedzających. Będzie można na nim poznać nasze produkty i technologię, która wykorzystujemy w koncepcji Czytaj z Albikiem. Będzie można także poznać nasz zespół pracowników. Podczas targów przedstawimy zainteresowanym naszą konkurencyjną ofertę cenowa dla partnerów z oświaty. Serdecznie chciałabym zaprosić każdego, komu zabawki są bliskie.

Kids Trade Show: Nasze wydarzenie Kids Trade Show to nie tylko spotkanie biznesowe z branży, ale także strefa edukacyjna. Chcemy poruszyć wiele ważnych tematów m.in. sprzedaż oraz marketing. Czy podzielą się Państwo z nami wiedzą jakie działania marketingowe planujecie w najbliższym czasie?

Albi: Działania marketingowe prowadzimy cały rok. Aktywnie działamy w social mediach, prowadzimy dwa fanpejdże, jeden ogólny Albi Polska, a drugi związany jest tylko z koncepcją Czytaj z Albikiem. Organizujemy liczne konkursy, bierzemy udział w eventach dla dzieci w całej Polsce, Targach Książek oraz targach organizowanych przez hurtownie. Planujemy kampanię także w mediach masowych – w radiu i telewizji. Jesteśmy obecni w licznych artykułach prasy branżowej oraz w blogosferze.

Kids Trade Show: Dziękujemy za inspirującą rozmowę, naszych odwiedzających zapraszamy po więcej inspiracji na stoisko wystawiennicze Albi na Kids Trade Show Best Business Meeting 17 października 2019 r. na PGE Narodowym.

.............
Kids Trade Show
17 października 2019 r.
PGE Narodowy

   

Zobacz również

Zgłoś swój udział w konkursie Kids Awards

Jesteś przedsiębiorcą z branży dziecięcej lub papierniczo-wydawniczej? Chcesz dotrzeć do nowych klientów oraz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki?  Zgłoś swój udział…

Skuteczna reklama internetowa w branży dziecięcej

Branża dziecięca jest bardzo skomplikowana pod kątem generowania sprzedaży. Wiele uniwersalnych wzorców pasujących do innych branż, nie ma prawa bytu…

Prezes LiveKid Jakub Pawelski o początkach marki i jej rozwoju

Czym jest LiveKid? To cały system zarządzania placówką w jednej, prostej aplikacji. Dzięki niej zaoszczędzisz swój czas, a co za…
Newsletter

Bądź na bieżąco