Branża dziecięca a e-commerce

Według raportu PMR: Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023 każdego roku w Polsce na dzieci wydajemy ponad 11 mld zł, a do 2021 roku ta kwota ma powiększyć się o kolejne 3 mld zł, co obrazuje szybkie tempo wzrostu budżetów domowych przeznaczonych na najmłodszych. Rynek rośnie cały rok, ale można zauważyć kilka okresów, kiedy popyt związany z branżą dziecięcą rośnie szczególnie mocno, doskonałym przykładem są coraz częściej organizowane wrześniowe akcje sprzedażowe „back to school". Sezonowość to nieodłączny element handlu, również internetowego.

Orientacyjny koszt wychowania jednego dziecka w 2019 roku w Polsce wynosił 200–225 tys zł – wynika z dorocznego badania Centrum im. Adama Smitha (CAS). Rok wcześniej suma wydatków rodziców wynosiła sporo mniej 190–210 tys. zł.

Z badań „Kids Power 2016" firmy IQS wynika, że dzieci często podejmują decyzje albo przynajmniej są mocno zaangażowane w proces zakupu RTV, mebli, akcesoriów wnętrzarskich, czy wyborze restauracji i miejsca wakacyjnego wyjazdu. Ogromny wpływ dzieci na decyzje zakupowe rodziców oraz wciąż rozwijający się rynek e-c-ommerce to doskonała sytuacja dla branży dziecięcej. Rynek kids z roku na rok rośnie w tempie dwucyfrowym (z prognozami wzrostu zakupów online w 2019 roku pomiędzy 25 a 30 procent).

70 proc. rodziców decydują się na zakupy w sklepach internetowych ze względu na możliwość zwrotu. Na zakup jakich produktów decydują się najczęściej konsumenci, gdy w grę wchodzą okazje cenowe?

• 74% obuwie
• 67% odzieży
• 63% kosmetyki
• 59% elektronika
• 36% produkty dla dzieci
• 34% meble i akcesoria

Zabawki

W 2018 roku Polacy kupili ponad 53 miliony różnego rodzaju zabawek, a wartość rynku zabawek wyniosła ok. 1,7 miliarda złotych. 60 proc. rodziców wydaje miesięcznie do 300 zł na zabawki, a 40 proc. rodziców kupuje zabawki przynajmniej raz w miesiącu.

Na zakup zabawek online decyduje się 30 proc. konsumentów, najczęściej w maju (12,4 proc. wszystkich transakcji) oraz w listopadzie i grudniu (w którym kupowana jest co trzecia zabawka w skali roku). Aż 44 proc. rodziców w ubiegłym roku zdecydowało się na zakup prezentu online. Były to głównie:

• 38% lalki za zabawki pluszowe
• 35% zabawki konstrukcyjne
• 31% książki
• 30% zabawki kreatywne i artystyczne

Aż 26 proc. rodziców regularnie kupuje odzież lub zabawki na zagranicznych portalach internetowych. Według danych z raportu PMR najniższy koszt lalki Barbie Syrenka oferują sklepy internetowe w Szwajcarii, natomiast klocków Lego Classic w USA.

Kosmetyki i produkty higieniczne

Segment kosmetyków i produktów higienicznych dla dzieci odznacza się stabilnością. Już 3,6 proc. sprzedaży wszystkich kosmetyków w Polsce stanowią kosmetyki dla dzieci, a główną kategorią tego rynku są pieluchy jednorazowe – odpowiadają za aż 60 proc. wartości.

Podsumowanie

Branża dziecięca to jeden z najprężniej rozwijających się sektorów na rynku e-commerce. Znaczna część rodziców korzysta z rekomendacji, wyszukiwanych na portalach i blogach branżowych. W 2019 roku wydatki Polaków na produkty dla dzieci z kategorii ubrania, buty, zabawki i gry wzrosły o 4,2 mld zł w porównaniu do 2014 roku. Według raportu PMR 69 proc. polskich e-konsumentów kupuje przez Internet odzież (w tym dziecięcą o łącznej kwocie 4 mld zł rocznie).

Źródło: Raport PMR, Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023

Zobacz również

Zmiana terminu wydarzenia

Od 10 lat jako IC Events zajmujemy się się tworzeniem eventów szytych na miarę. Za nadrzędny cel stawiamy satysfakcję wszystkich…

Content marketing w branży dziecięcej

Branża dziecięca to konkurencyjny, ale i niezwykle atrakcyjny sektor, w którym jak w żadnej innej branży tak łatwo nie gra…

Bezpiecznie spędzaj czas w domu i pomagaj dzieciom z Komitetem Ochrony Praw Dziecka!

Wraz z laureatami konkursu „Świat Przyjazny Dziecku” KOPD uruchamia akcje, w których można nabyć zabawki edukacyjne, układanki i gry i…
Newsletter

Bądź na bieżąco